
Dit ben ik
Mijn naam is Lianne van Someren en ben geboren in 1968. Na bijna 20 jaar werken voelde ik rond mijn 37e de behoefte om het roer om te gooien, zodat ik nooit met pensioen zou hoeven te gaan. Ik mocht een aantal maanden werken als klasse-assistent op internationale school in Zanzibar, Tanzania. Daar trof ik een teruggetrokken meisje, Naira, aan die wel het alfabet kende, maar na bijna een jaar onderwijs nog steeds niet kon lezen. De leerkracht vroeg mij haar onder m’n hoede te nemen. Met mijn boerenverstand ging ik aan de slag, liet haar een boekje kiezen en samen gingen we lezen. Ik las voor, zij herhaalde. 3 weken later las ze alles wat los en vast zat, glunderde ze van oor tot oor, en ontpopte ze zich tot een prachtige vlinder. Daarna ontfermde ik me over een jongetje dat moeite had met rekenen. Ik pakte blokjes, liet zien wat een som inhield, en de kwartjes vielen... Dit waren mijn 1e stappen in het onderwijs en het smaakte naar meer!
Terug in Nederland wist ik mijn pad: ik ga met kinderen werken om hen te helpen groeien in hun ontwikkeling.
Via de Pabo belandde ik op de universiteit aan de faculteit Maatschappij en gedragswetenschappen. Leer- en gedragsproblemen werd mijn focus: waarom doet een kind wat hij doet? Inmiddels weet ik dat wij allemaal doen wat we doen om goede reden. Dat het soms onhandig of misschien zelfs ongewenst is, is een ander verhaal. Inmiddels heb ik veel kinderen geholpen om meer zelfverzekerd de wereld in te stappen. Gaandeweg merkte ik op dat de grootste successen behaald werden als ik naast het kind ook de ouders hielp. De postmaster opleiding tot orthopedagoog generalist gaf me meer verdiepende inzichten, waarna ik me meer systemisch ben gaan werken. Een kind bevindt zich in een systeem waarin iedereen doet wat hij doet om goede reden, ook al kennen of begrijpen we die (nog) niet. Iedere ouder was zelf ooit kind. In de kindertijd wordt de basis gelegd voor wie we in de volwassenheid zijn. Die puzzel leggen met volwassenen ben ik steeds leuker gaan vinden, o.a. vanwege de diepte die dergelijke gesprekken kunnen hebben.


Ik heb een deeltijdaanstelling bij Praktijk Spil in Vught. Daar werk ik als regiebehandelaar en zie ik kinderen met hun ouders veelal in een vergoede setting (geldstroom via de Jeugdwet). Ik kenmerk mezelf als een therapeut die oplossingsgericht werkt, gericht op groei. Door mijn brede ervaring, mijn creatieve geest en sterke intuïtie kan een gesprek met mij je nieuwe inzichten geven.
Mensen die voor mijn praktijk kiezen, zijn volwassenen die gemotiveerd zijn om zich te verdiepen in zichzelf. Het betekent dat ik onafhankelijk van officiële instanties zoals verzekeraars of gemeente kan werken. Dat geeft als nadeel dat mijn zorg niet vergoed wordt. Het grote voordeel is dat ik hierdoor maatwerk kan leveren, afgestemd op jouw behoefte en niet voorgeschreven door een instantie. (Vergoede zorg vraagt een psychiatrische stoornis, terwijl niet ieder probleem te vangen is in een stoornis.) Het is mijn visie dat iedereen de begeleiding moet kunnen krijgen die hij of zij wenst. Bovendien hoeven we op deze manier geen vertrouwelijke gegevens met derden te delen, waardoor ik jouw privacy kan waarborgen.